Uttalelse om Kunstverk i Oslo

11.03.2021

Tyrkiske Foreningers Hovedorganisasjon i Norge og Hatice Luk har mobilisert tyrkere i Norge for å få kunstverket «Rojava: the Women's revolution" som er håndlaget av kunstneren Gelawesh Waledkhani fjernet i Oslo. Dette er et angrep på alle kunstnere, ytringsfriheten i Norge og kurdere som har opplevd 100 år med kulturell undertrykkelse fra den tyrkiske staten.

Bak sitatet «A society can never be free without women's liberation" har tusenvis av kurdiske kvinner kjempet og ofret livet sitt i kampen mot IS. Dette har de gjort på vegne av hele det internasjonale samfunnet. Disse kvinnene er inspirert av teoretikeren, forfatteren og lederen Abdullah Öcalan som vært fengslet og isolert siden 1999.

Da kurdiske kvinner kjempet mot IS mens Tyrkia åpnet grensene til Syria og ga IS soldater fritt avgang til Syria. Disse kvinnene kjempet mot IS for å forsvare hele befolkningen, både de små jentene som ble tatt inn som sexslaver, mennene som ble drept og for fremtiden til verdens befolkning. Heltemotet de viste var for å bli kvitt de tradisjonelle og patriarkalske strukturene i Midtøsten. I dag er det millioner av kvinner som har organisert seg bak dette sitatet og fremmer kvinnekamp.

Det var ingen fra tyrkiske foreningers hovedorganisasjoner i Norge som gikk ut og støttet disse kvinnene eller forkastet IS. Etter frigjøringen av Rojava gikk Tyrkia og Erdogan til angrep på akkurat de samme kvinnene som hele verden skrøt av. På den tiden gikk også alle tyrkiske organisasjoner ut og støttet en invasjon som ikke bare var ulovlig men også innebar mange brudd på menneskerettigheter (dette inkluderer Hatice Lük som var med å organisere en mot demostrasjon). Under denne invasjonen ble flere hundre kvinner drept, mishandlet og voldtatt, og alle de tyrkiske organisasjonene som påstår at rettferdighet er viktig for dem, sto på gjerningsmannens side.

Det er de samme tyrkiske organisasjonene som støttet en ulovlig invasjon, som idag klager på et kunstverk som fremmer kvinnekamp bak det universielle sitatet «A society can never be free without women's liberation», hengt opp i Oslo.

De sier det ikke er kunstverket i seg selv men sitatet som er problematisk. Da må vi spørre oss selv; hva er så terroristisk med akkurat dette sitatet? Hva ved dette sitatet er det som skremmer de tyrkiske organisasjonene så mye at de mobiliserer til å få det fjernet?

Hvordan har det seg at de tyrkiske organisasjonene har en klar og tydelig stemme imot budskapet om kvinnefrigjøring, mens stillheten deres i kampen for demokrati, pressefrihet, ytringsfrihet og kvinnekamp i Tyrkia er øredøvende?

De tyrkiske organisasjonene gjør ingenting for fremme menneskerettigheter, ytringsfrihet og politisk frihet i Tyrkia når tusenvis av politikere, akademikere, journalister og aktivister sitter i fengsel. Det de derimot prøver er å kneble demokratiet, ytringsfriheten og kunstens frihet i Norge, på lik linje som det Erdogan gjør i Tyrkia. De ønsker å fortsette den kulturelle undertrykkelsen mot kurderne i Norge også.

Dere må vite at vi er i Norge, og ikke Tyrkia, og deres angrep på vår frihet vil ikke gå ubesvart.

Kurdisk demokratisk samfunnssenter - 13. Januar 2021